Värien merkitykset
Värit inhimillisessä toiminnassa:
Punainen
Lisää ruokahalua ja on siksi suosittu esim. pikaruokaravintoloissa
Luo vaikutelman tärkeydestä ja kiireellisyydestä
On usein käytetty kertomaan alennus- ja tyhjennysmyynnistä
Yhdistetään aatteisiin, jännitykseen ja intohimoon, on energisyyden ja toiminnan väri
Vaikuttaa ihmisen kehoon fyysisesti, nostaa verenpainetta ja sykettä
Keltainen / oranssi
Lisää optimismia ja iloista tunnelmaa
Keltainen saa lapset itkemään ja oranssi varoittaa vaarasta
Vaikuttaa impulsiivisiin ostopäätöksiin ja ikkunashoppailijoihin
Stimuloi aivojen loogista osaa ja aiheuttaa innostuneisuutta, liiallinen käyttö aiheuttaa ahdistuneisuutta
Vihreä
Yhdistetään terveelliseen ja luonnonmukaisuuteen
Yhdistyy myös taloudellisuuteen hyvinvointiin ja rahaan ekä arvokkaisiin brändeihin
Käytetään rauhoittamaan asiakkaita niin myymälässä kuin julkisissa tiloissa
Runsaasti käytettynä painottaa ympäristöarvoja
Vihreä vaikuttaa ajattelun harmoniaan sekä tasapainottaa kehon, mielen ja ympäristön välistä yhteyttä, lisää päättäväisyyttä
Sininen
Miesten suosima väri
Yhdistetään usein rauhaan, veteen ja luotettavuuteen
Ehdistää turvallisuutta ja luotettavuutta brandiin
Vähentää ruokahalua ja lisää tuottavuutta
Yleisimmin käytetty väri toimistoissa ja konservatiivisilla brändeillä
Rauhoittaa mieltä ja lisää tilan tuntua
Liila / Violetti
Yhdistetään kuninkaallisuuteen, viisauteen ja kunnioitukseen
Vaikuttaa aivojen ongelmanratkaisukykyyn ja ruokkii luovuutta
Käytetään usein kosmetiikassa ja kauneustuotteissa
Edustaa luovia, viisaita ja mielikuvituksellisia brändejä, tuotteita ja palveluita
Musta
Yhdistetään auktoriteettiin, voimaan ja pysyvyyteen
Symboloi usein älyä ja viisautta
Käytetään myös pienentämään vaikutlmaa asioiden ja esineiden koosta
Liiäksi kätettynä voi häkellyttää ihmisiä
Harmaa
Symboloi käytännöllisyyttä, ajattomuutta ja solidaarisuutta
Liiallinen harmaan käyttö tuo tunteen mitättömyydestä
Harmaa korostaa helposti tunnetta vanhuudesta ja alakulosta
Valkoinen
Yhdistetään puhatauteen ja aitouteen
Voidaan käyttää myös luomaan värittömyyden ja neutraaliuden vaikutelmaa
Valkoisen käyttö voi luoda tunteen luovuudesta
Kommentit
Lähetä kommentti